logo-blauwDag van de Stilte

laatste zondag in oktober

Weet je wat ik nou zo mooi vind aan stilte? Het is altijd en overal beschikbaar.

Stilte is aanwezig in een steen, tafel, kamer en in je lichaam.

Het is ook beschikbaar om de steen, tafel, kamer en om je lichaam.

Stilte is nergens niet.

Toegegeven: ze is makkelijker op te merken in een prachtig bos, dan in een druk winkelcentrum. Toch is stilte altijd present.
Hier.  Nu.
Vind je het lastig om op dit moment stilte te ervaren?

Laten we samen een experiment doen. Lees eerst de instructies door en voer ze dan uit. Enjoy!
Zit je lekker? Ademt je lichaam volledig?

Steek de wijsvinger van je linker- of rechterhand omhoog. Net alsof je naar de lucht wijst.
Richt je aandacht volledig op je wijsvinger. Meer niet. Gewoon ontspannen naar je wijsvinger kijken, zonder plan en zonder verwachting dat het stil moet zijn. Doe dit ongeveer een half minuutje.
Laat die aandacht even los en ontspan je arm.

Richt je aandacht op de ruimte om je heen. De kamer of waar je je ook maar bevindt.
Het lijkt of je ogen nu verder uit elkaar staan. Sluit je ogen en neem die brede aandacht mee naar binnen. Vervolgens daal je met die brede aandacht af naar je buik.
Alles wordt ruimer en stiller.

In het middelpunt van het lichaam bevindt zich een lege ruimte. Deze ruimte is stil, helder en transparant. Blijf met je aandacht in die ruimte zolang je wilt. Het kan gebeuren dat de lege ruimte en je aandacht in elkaar oplossen. En dan ineens ontspant alles zich. Je bent zelf die lege ruimte geworden.
Alles is levendig, stil en oneindig.

Je aandacht is nergens meer op gericht. Je bent de bron van de aandacht geworden. De innerlijke verdeeldheid – ik hier en de stilte daar – is opgeheven.


Nu weet je: niet ‘ik’ kijk door de ogen, maar stilte.

Twitter